Megváltozott munkaképességű munkavállalók multinacionális környezetben

TÁMOP 1.4.3-as projektünk keretében folyamatosan zajlik a fogyatékos és megváltozott munkaképességű munkavállalók munkára felkészítő képzése, nyílt munkaerő piacra való kihelyezése és foglalkoztatásuk folytonosságának biztosítása. A legutóbbi két képzési csoport igazán multinacionális munkakörnyezetben próbálhatta ki magát: ők az IBM-ben, illetve az Auchan áruházban kerültek elhelyezésre a nyár folyamán.

Az IBM egyik budapesti telephelyére 5 fő munkavállalót közvetítettünk ki. A csoport összetétele igen vegyes képet mutatott: volt köztük Asperger szindrómás, mozgássérült, látássérült és egy agysérült munkavállaló is. Ők már a munkára felkészítő képzés keretében a cégnél dolgoznak, különböző (főként HR és adminisztratív) munkakörökben, valamennyien felsőfokú nyelvtudással és diplomával rendelkeznek. Az IBM dolgozói az óriási irodaházban kisebb csapatokra bontva végzik a munkát, így a kiközvetített munkavállalóink több különböző kis létszámú team hasznos tagjává válhattak. A team-tagok kivétel nélkül örömmel fogadták az újonnan érkezett dolgozókat, értékesnek és hasznosnak ítélve a munkájukat. A projekt során a csapatok dinamikája átalakult, saját bevallásuk szerint a megváltozott munkaképességű fiatal kitartása, optimizmusa, motiváltsága más megvilágításba helyezte a saját életüket, saját munkájukhoz való viszonyulásukat. Sokszor elhangzott a csapatokkal való beszélgetésünk során, hogy „ugyan olyan, mint mi”, vagy, hogy „lehetnék én is”. Így a projektnek köszönhetően az IBM egy igazán érzékeny munkakörnyezetté vált.

Az eddigi visszajelzések alapján tehát a szeptember 19-én véget ért képzés sikeresen, zökkenőmentesen zajlott, így az IBM a képzés végét követően is nyitott a betanulók foglalkoztatására.

*

 „Hallássérült pénztárosnál fizettem az egyik bevásárlóközpontban, és ez nem okozott semmilyen problémát, sőt, többet mosolyogtam, mint máskor. Megtudtam ugyanis, hogy mennyit jelent egy akadállyal küzdő embernek, ha munkát kap, és hogy egy kis türelemmel minden probléma megoldható” – olvasható egy vásárló benyomása egy újságcikkben. Az Auchanban dolgozó hallássérült, megváltozott munkaképességű munkavállalókat szintén az Alapítvány foglalkoztatási projektjének keretében közvetítettük ki az áruházlánc egyik budapesti telephelyére.

A cég elsősorban társadalmi felelősségvállalási programjuk részeként foglalkoztatja ügyfeleinket, de korábban is volt már tapasztalatuk megváltozott munkaképességű dolgozóval. Az áruház vezetősége nyitott és türelmes hozzáállásának köszönhetően a három munkavállaló alapos, már a gyakorlati helyszínen tartott felkészítésben részesült 9 héten át, amelynek során már „éles helyzetben”, a pénztárban ülve tehették próbára tudásukat. Teljesítményükkel igen elégedettek, így a munkavállalóknak lehetőségük nyílik arra, hogy a továbbiakban heti 25 órás részmunkaidős foglalkoztatás keretében tovább dolgozzanak az áruházban.

A vásárlók figyelmét egy tábla hívja fel arra, türelmüket kérve, hogy a pénztárban hallássérült munkatárs dolgozik, de ezt sokan észre sem veszik, s a különbség fel sem tűnik nekik, legfeljebb, ha közvetlen kommunikációra kerül sor. Szerencsére eddig minden váratlan akadályt sikerrel vettek. Fontos lenne ezeket a tapasztalatokat szélesebb körökben is megosztani, hiszen a cégvezetők legtöbbször azért ódzkodnak a fogyatékos személyek foglalkoztatásától, mert azt inkább problémásnak, „macerásnak” gondolják, mint előnyösnek, hasznosnak. Pedig ezeknek a személyeknek a munkaerő piaci integrálása nem csak a munkahelyi kultúrát fejleszti, színesíti, hanem fontos társadalmi üzenete is van: „Ez nagyon jó terep arra, hogy az emberek a hétköznapokon találkozzanak olyanokkal, akik egy kicsit mások, vagy valamilyen téren „máshogy működnek”. Itt meg tudják tapasztalni, hogy ez nem probléma.” – mutatott rá a csoport képzője.